Wonderful Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu Wonderful Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu

Wonderful Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 November 2013 | Sri Lanka, Sri Lanka


Sri lanka.. Weer totààl anders dan India, en nog veel beter dan ik had verwacht! Schone straten, geen koeien shit overal, weinig armoede, minder zwerfdieren.. Hier was ik aan toe!! Ik ontmoete gelijk alweer leuke vrienden in Colombo, dus de eerste dagen hebben we flink gefeest. Van een Duits Oktober Fest (ja zelfs hier weten ze wat dat is) tot een R&B club, tot een beach party. Het was leuk. Vervolgens ben ik met twee vrienden (Frans en Amerikaans) naar Bentota gegaan, aan de zuidwest kust. Zij hebben hier een vriend dus we verbleven een nachtje in een heel fijn resort en zijn wezen nacht vissen. De volgende dag vlogen zij helaas al weer naar huis. Ik bleef nog een nachtje in Bentota en ben toen naar Hikkaduwa gegaan, een uurtje verder op. Hier weer voor het eerst sinds maanden gesurft! Daar staat het plaatsje immers bekend om. Na drie nachtjes ga ik samen met een Israëlische vriend (Schagar, maar ik noem hem Sjaak) naar Unawatuna, de volgende mooie badplaats. Het is een knus, gezellig dorpje met een heel mooi breed wit strand. We huren een scootertje, touren wat rond en chillen op het strand. Daarna gaan we naar de plaats Mirissa waar we ook 2 nachtjes blijven. Het eten is hier op Sri Lanka zoó verrukkelijk! Het aller lekkerste wat ik in 7maanden tijd in alle landen allemaal gehad heb.Vooral in de goedkope lokale hutjes/restaurantjes is het enorm smakelijk en wordt het vaak voor je neus vers klaar gemaakt. Net als in heel Azië kom je om de haverklap een fruit en groentje kraampje tegen, vol met de overheerlijke tropische vruchten. Ze hebben bananen van 7cm tot 45cm en vruchten zoals de Wood-apple waarvan ik nog nooit heb gehoord. Ik als grote fruit liefhebber heb aan vitamines dus geen gebrek..

Vanuit Mirissa huren we een motor voor 4 dagen. Altijd weer een fijn gevoel om een motor onder me kont te hebben. Langs de mooie kustlijn en door de tropen rijden we door naar Tissa, in zuid oost Sri Lanka. Onderweg is de safari al begonnen als ik een mega grote (minstens 2 meter lange) varaan langs de kant van de weg zie! Dat was wel even een woow moment. Door hun grijs bruine schutkleur leek het net een grote boomstronk, totdat ik ze kop zag.. 10 km verder stak er nog een andere grote hagedis de weg over. Het is net alsof ik in een aflevering van de flintstones terecht ben gekomen zoals de omgeving er hier uit ziet.. De volgende dag gaan we écht op safari. Om 5uur s 'ochtends worden we opgehaald door onze rijder en jeep. Met zonsopgang komen we aan in het Yala National Park. Het park waarvan ze zeggen dat je het niet mag missen tijdens je bezoek aan Sri Lanka. Voor slechts €28,- wordt je 7 uur lang vermaakt in het park. Hoewel het de eerste 10 minuten nog 'bijzonder' was om wilde zwijnen, grote kuddes herten, en een python te zien,.. Viel dat na het zien van de eerste luipaard al in het niets! Op een grote rots van zo'n 15 meter hoog probeerde hij, of zij... zich te verbergen achter wat kleinere rotsen. Aangezien je echt geluk moet hebben om een luipaard te zien waren wij al heel blij om hem van verre afstand deels te zien. Ongeveer 45 minuten later zagen we er nog een, en nu heel dichtbij stak hij de weg voor ons over. Wat een mooie beesten zeg! Later mocht het nog één keer gebeuren dat we een luipaard van heel dichtbij konden bekijken. 3 luipaarden, dat was heel speciaal! Er leven er ongeveer maar 20 in het hele park, dus kun je nagaan hoeveel geluk we hadden, het park is enorm groot! Verder mochten we nog genieten van een wilde olifant. Inmiddels in de 7 maanden tijd heb ik al zoveel olifanten gezien, gevoerd en aangeraakt, maar om een wilde olifant die lekker in zijn eigen vrijheid leeft te zien, is een heerlijk gevoel! Prachtige dieren.
In de namiddag zijn we weer met de motor doorgereden naar de plaats Ella, midden in de bergen. Oh wat is het heerlijk om in de bergen te zijn.. De temperatuur, het groen, de watervallen, de vogels, vlinders, alles is zo mooi en het ruikt zo lekker! Ella is een knus dorpje met gezellige restaurantjes en veel spa's en massage plekjes. Ik kan het dus niet voorkomen om een lekkere fullbody massage van een uur te nemen. Je merkt hier in de bergen, verder weg van de grote plaatsen weer goed het verschil tussen de mensen die wel, en de mensen die nog amper blanke mensen in hun leven hebben gezien. Als we de volgende dag rond cruisen op de motor naar andere dorpjes in de omgeving worden we van alle kanten na geroepen en gefloten. Ze zien zo blij om 'andere' mensen te zien. Met grote glimlachen op hun gezichten zwaaien ze blijd naar ons. We eindigen de dag in een bruin cafeetje, wat blijkbaar the place to be is voor de locals want het zit vol met Sri Lankaanse mannen en jongens. Gezellig kletsend drinken we een koud biertje. Het komt niet vaak voor dat er een vrouw in het café zit, dus dat vinden ze maar al te interessant.

Na twee nachten in het mooie Ella zijn we weer onderweg, terug naar Mirissa om de motor terug te brengen. We kiezen wel voor een andere route om niet twee keer hetzelfde te zien. Natuurlijk is die weer net zo mooi, maar de reden waarom google maps de andere route aangaf was wel duidelijk. Het aantal kilometers was hetzelfde maar de bochten waren schijnbaar wat scherper want hoewel het 3,5 uur aangaf, duurde het zo'n 7 uur, om vervolgens ook nog te moeten schuilen voor een hevige regen bui. Maar niet getreurd, we komen met etenstijd weer aan in het fijne hotel in Mirissa waar we gelijk kunnen aanschuiven voor het Zeer smakelijke diner.
Weer aangekomen in de plaats Hikkaduwa, de surfspot. Ik heb een kamer gereserveerd waar ook een keukentje en koelkast in zit. Het is splinternieuw, heeft een mega balkon en ik heb super leuke buren. Hier zal ik de laatste 10 dagen blijven. Met 4 andere sport ik iedere ochtend en doen we yoga. Gevolgd door de rest van de dag lekker surfen. Je moet je kunnen voorstellen hoe blij ik ben om een keukentje te hebben. Niet dat het een straf is om iedere dag 3 keer 'uit eten' te gaan, maar het is fijn om ook zelf in de gelegenheid te zijn om te kunnen koken. Ontbijten en lunchen doe ik dus lekker in me huisje, en voor het avond eten ga ik iedere avond met m'n buren en andere vrienden te eten bij een lokaal restaurantje waar we egg hoppers met verschillende lekkere curry's eten. De jongen die er werkt is zó schattig. Hij spreekt maar een aantal woorden Engels, maar belt ons iedere dag minstens 3 keer om er zeker van te zijn dat we weer komen die avond en om te vragen hoe laat, zodat hij er voor kan zorgen dat alles al klaar staat wanneer we aankomen. Hij maakt altijd foto's van en met ons en noemt ons zijn beste vrienden. Dat zijn we ook. Op mijn laatste avond heeft hij een kadootje voor me gekocht, echt heel lief!

Een dag voor vertrek ben ik nog naar het Tsunami museum geweest. Erg indrukwekkend en dan besef je weer even dat die storm in NL een paar weken terug echt niet zoveel voorstelde. 40 000 mensen zijn hier omgekomen waarvan grotendeels kinderen. Alle ziekenhuizen waren vol en de noodtoestand werd uitgroepen. De mensen hadden geen besef. Toen de eerste golf, die nog niet zo heftig was, was geweest lag er zoveel vis op het strand dat iedereen joelend erop af rende en dacht jee gratis vis! Ongeveer een kwartier later kwam de 2e golf die 10 meter hoog was, 800 Km per uur ging en alles verwoeste..

Ja nu zit een maand Sri Lanka er ook alweer op... De tijd gaat zo snel..
Ook op dit land ben ik een beetje verliefd geworden. Het is echt een enorm mooi eiland. Over een jaar of 5 zullen er al veel meer hotels, resorts en toeristen voorzieningen gebouwd zijn for sure, dus ik ben blij dat ik er nu ben geweest, nu het nog echt Sri Lanka is zoals Sri Lanka is. Ik kan iedereen aanraden om hier naar toe te gaan, zoveel te doen en te zien!

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik in de gate, te wachten op het 'nieuwe' vliegtuig. Ik en mijn vele mede passagiers hebben in het vorige vliegtuig al 2 uur zitten wachten omdat er een storing was. Uiteindelijk is besloten alles en iedereen over te plaatsen naar een ander vliegtuig, dat wel goed werkt.
Ik zit naast een Russisch meisje drama queen die er maar niet over uit kan en zo boos is dat ze nu niet onder een palmboom aan een pinocolada kan zitten. Ik kan er wel om lachen dat ze zo gestrest en kwaad is (zo zijn de meeste Russen).. Waarschijnlijk moeten we nog 2 uur wachten dus dat wordt een gezellige rit naast haar ;). Ze vraagt aan me; Aren't you angry then? Waarop ik antwoord No:), en lach. Ze schut haar hoofd en zegt aah god I wish I was like you. Haha. Uiteindelijk door al haar geklaag wordt ze verplaatst naar een andere plek zodat ze 2 stoelen heeft, en ik dus ook! Win win ...

Nu op naar 2,5 week Thailand. Precies over één week zal ik meine mutter weer zien, zin in! En dan Australië! Alle Aussies die ik op Sri Lanka heb ontmoet hebben me nóg enthousiaster gemaakt dan ik al was dus ik kijk er echt énorm naar uit!!

X0

  • 11 November 2013 - 08:35

    Hanneke:

    Nice nice nice Marloes!!!
    Wat maak jij weer gave dingen mee..
    Heerlijk om je mooi vertelde verhalen te lezen. Veel plezier weer in Thailand samen met je moeder!
    En geniet in Australië! xx

  • 11 November 2013 - 08:52

    Sandra:

    Nohh..wat een heerlijk blij verhaal!! Ik moet nog 5,5 week wachten voordat ik mag afreizen naar het mooie Sri Lanka... Veel plezier met moeders!! Dikke kus!

  • 11 November 2013 - 14:43

    Nelly:

    Gaaf Marloes!
    Heel veel plezier met mam.
    Wat een mooie beleving voor jullie beide.
    GENIET!
    Liefs

  • 11 November 2013 - 17:07

    Annika:

    Super gaaf Marloes!! Geniet!
    Liefs van Annika

  • 13 November 2013 - 23:02

    Elly:

    Hey Marloes, en weer een super verhaal. Wat zie je veel zeg en wat maak je veel mee. Hoe ga je dan doen met al die vrienden haha:-/. Geniet van je volgende land en het weerzien van Jack en Jeanet. Liefs Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Sri Lanka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 December 2014

5 weeks in stunning New Zealand

12 November 2014

One year Australia

15 Juli 2014

04 Juni 2014

Een huis op wielen

12 Mei 2014

On The Road Again
Marloes

Actief sinds 24 Jan. 2013
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 13155

Voorgaande reizen:

24 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: