Een huis op wielen - Reisverslag uit Bondi, Australië van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu Een huis op wielen - Reisverslag uit Bondi, Australië van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu

Een huis op wielen

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 Juni 2014 | Australië, Bondi

De trip is weer begonnen.

Van Sydney naar Cairns. Zo'n 3000km. 100/110 kmp/u
Samen met Ilona verlaat ik Sydney. Het wennen aan het links rijden en alles in de auto omgekeerd doen gaat sneller dan verwacht.
Op 12 mei rijden we van Sydney tot aan Anna Bay. Een niet al te grote afstand, maar goed om mee te beginnen. Nelson Bay en Anna Bay zijn enorm uitgestrekte stranden met vele zand heuvels er achter. We vinden na even zoeken een parkeer terrein waar we de eerste nacht zullen door brengen. Waarschijnlijk is het niet helemaal toegestaan, maar we doen het toch. Met gevolg dat ik de hele nacht enorm heb liggen dromen over grote trucks, rangers die ons bespioneerden en de auto die stuk gaat..
De volgende morgen rijden we flink door. We stoppen bij een Koala ziekenhuis en hebben lunch op een prachtig strand in Port Macquarie. We zouden vandaag aan het einde van de dag aankomen bij David en Margaret, maar helaas is de rechter voorlamp van de bus die het gister gewoon nog deed, vandaag gestopt met werken, en de linker is ook zo zwak dat de verkeersborden niet meer te lezen zijn, en de midden streep ook behoorlijk vaag is. Er staan geen lantaarn palen langs de weg en om 17:30 is het donker. Alhoewel we nog slechts 1,5uur van hun huis zijn is het te donker en gevaarlijk om zo door te rijden. We stoppen bij de dichtstbijzijnde rust plaats langs de snelweg en besluiten daar maar een nachtje door te brengen. Het is erg knus en gezellig in de camper en hoewel het echt wel koud is buiten, is het binnen lekker warm! Met een heerlijk bord verse pasta, wijn en een film komen we de avond door.

De volgende ochtend komen we aan in Lismore. David en Meggie wonen hier sinds kort. Een prachtig huis in een heel natuurlijke omgeving. David werkt op de Universiteit Campus hier als manager in de bouw constructie. We gaan daar 's avonds heen voor $2 taco's en sangria. Er is een loterij gaande en ik koop drie loten voor $10. Wonder boven wonder win ik de hoofdprijs, een Ipad Air twv $750,-.
Ik stond perplex! Ik ging eigenlijk slechts voor een kleine prijs, een mini Ipod zodat ik straks lekker muziek kan luisteren tijdens het farm work!
De gewonnen Ipad staat dus op de Australische marktplaats.
Wat een verassing hey!!

We blijven hier drie nachten en maken onder andere een uitstap naar Nimbin. Een super ouderwets, klein hippie dorp. 80% van de mensen die we zien is stoned. Kleine blonde jochies met het haar van een newkid, en/of dreadlocks. Vrouwen die nog nooit een scheermesje in hun handen hebben gehad, wat meer dan duidelijk te zien is...
Ik herken bijna alle spulletjes wat verkocht wordt in de winkeltjes, van kleden tot kleding, hoeden en schoenen, het komt allemaal uit India. Dat haalt weer mooie herinneringen op!

Op zaterdag morgen gaan we via Lennox Head Beach naar Byron Bay. David en Meggie gaan mee voor een dagje. Lennox Head heeft een mooi uitgestrekt strand en de zee is hier al een stuk warmer als in Sydney.
We kunnen surf planken lenen van een vriend van David die hier woont, en zo blijven we een paar uur in Lennox Head Beach voordat we naar Byron gaan.
Aangekomen in het populaire Byron gaan Ilona en ik eerst maar opzoek naar een kampeer plek. Byron staat bekend om zijn hippie vibe. Nou was dat jaren geleden natuurlijk veel meer, nu is meer dan de helft van de inwoners toerist of backpacker.
Vandaar dat een gratis kampeer plek er hier ook niet in zit. Je riskeert een zeer grote kans een boete op te lopen als je gewoon ergens parkeert. We belanden op een van de goedkoopste campings wat 35$ per nacht kost, alleen voor een stuk gras waar we de camper op zetten. Gelukkig kunnen we wel gebruik maken van warme douches, een koelkast, barbecues etc.
We blijven hier twee nachtjes alhoewel ik hier wel zou kunnen wonen!!
Goede muziek op straat, super leuke winkeltjes die ik wel helemaal leeg zou willen kopen en gezellige barretjes.

Vanuit Byron rijden we door naar de Gold Coast, Surfers Paradise. Alhoewel het heerlijk klinkt, was er niets te doen behalve wolkenkrabbers van hotels te spotten. Niet de moeite waard dus..
Drie uur verder op verblijven we in Noosa. Een mooi gebied, mooi strand, leuke plek. Zodra het donker is, en weinig mensen ons kunnen zien, parkeren we op de oprit van een hotel- in de hoofdstraat- aan het strand!! 'S ochtends vroeg smeren we hem weer, en kunnen we eindelijk genieten van warm weer op het strand. In de namiddag rijden we in een uur van Noosa naar Tin Can Bay. De navigatie geeft aan dat er een snellere tussen door weg is, i.p.v de highway. Ook al betwijfelen we of het klopt volgen we toch de landweg, die echt prachtig blijkt te zijn!! Enorme valleien, meren, boerderijen, dieren, bergen, natuur... Heel mooi!
Ik wilde graag naar Tin Can Bay omdat hier (bijna) iedere morgen een groep dolfijnen komt om wat vis te halen (ze worden gevoerd).
Eenmaal aangekomen weten we niet waar we nu weer zijn beland.. Het is heel stil, het lijkt (net zoals vele andere dorpen die we al gezien hebben) alsof het een spookstad is wat is leeggelopen. Nauwelijks mensen op straat.
We checken in op een caravan park voor $20 per nacht, zodat we onze telefoons etc weer even op kunnen laden en een warme douche kunnen nemen.
We parkeren weer op een stuk gras, maar dit keer met een stroompaal. Om ons heen kijkend weten we niet wat we zien. Het lijkt wel een loenatik camping (zie foto's). Een hoop gekken hier. We raken aan de praat met twee buurmannen. Een van hen denkt dat The Netherlands en Sweden ergens bij Byron Bay ligt, in Australie.
Oh dus jullie komen van over zee!! Wouw..
Later verteld hij dat er ook een keuken op de camping is en vraagt of we weten wat pizza is. Ja hij wist niet of het in Europese taal ook pizza heet.. Lachen dus;)
De andere buurman, Brian, is een oud mannetje met blond lang haar op z'n hoofd en in z'n baard. Hij zit buiten voor zijn caravan huisje, een beetje te zingen en hard te lachen in zich zelf.

Tijdens een wandeling naar de pin automaat raken we in gesprek met twee lokale dames. Allebei hun partner verloren, beste vriendinnen en vol met verhalen over het dorp Tin Can en hun leven. Leuk om te horen, en weer wat tips en info rijker. Ze raadden ons aan om de hobby club, en de country club te bezoeken. Of we dat doen weten we nog niet...

07:30 's ochtends staan we paraat om de dolfijnen te voeren! Alhoewel we serieus dachten de enige te zijn, omdat het zo dood was in het dorp, bleek dat absoluut niet het geval te zijn. Nog zo'n 30 andere liefhebbers waren geïnteresseerd. Anyway, het was leuk om ze een visje te voeren en zo dichtbij ze te zijn. Ze zijn helemaal vrij en kunnen doen en laten wat ze zelf willen, dat vind ik belangrijk.
We zien buurman Brian. Gister avond hadden we een praatje met hem gemaakt en hij is een zeiler. Hij heeft een catamaran zeilboot en gaat iedere dag uitvaren. Wij zijn de gelukkige en mogen in ruil voor een kop thee bij terugkomst een dag mee op zijn boot. Het was geweldig!
We vaarden weg met een bewolkte lucht, kregen een enorme regen bui op ons dak maar werden later beloont met een heerlijk warm zonnetje.
Ontzettend veel dolfijnen hebben we gezien! Over ongeveer 1,5e maand zullen de walvissen vanuit Antarctica omhoog trekken en zullen dan een tijdje rond deze baai blijven. Dat lijkt me nog eens geweldig om te zien!! Brian heeft het al heel vaak gezien en kan er mooie verhalen over vertellen.. Hij blijft rond die tijd een week op zee. Super toch!
We varen van Tin Can Bay langs Rainbow Beach en het bekende Fraser Island.
Na een uur of 4 gevaren te hebben komen we terug in de kleine haven en drinken we een kopje thee met Brian. Hij drinkt zijn thee met zes, ja zes! klontjes suiker en kaneel. Dat verklaart gelijk waarom zijn handen zo shaken de hele tijd.
We hebben een heerlijke dag gehad en rijden verder tot Gin Gin, waar we de eerste Free Camping place vinden. Morgen rijden we nog een paar uur verder tot onze volgende stop, Agnes Water.

Agnes Water heeft een mooi uitgestrekt strand waar we de hele morgen door brengen om de warme zonnestralen op te pikken. The town of 1770 is 10km verder op. Het heeft zijn naam te danken aan het feit dat het in 1770 ontdekt werd door James Cook. Het heeft weinig inwoners, maar een mooie haven vanwaar je naar de omliggende eilanden kunt varen -wat een belachelijk vermogen kost!-
We brengen hier de rest van de dag door op een van de super rustgevende kleine strandjes met kalm water. Stand up peddelaars en roei bootjes komen voorbij in de mooie zons ondergang. We blijven hier twee dagen om vervolgens te stoppen in Airlie Beach, Whitsundays. Het lijkt hier wel Kreta zoveel jongeren. Niet mijn favoriete plek dus. Alhoewel de eilanden hier schitterend schijnen te zijn skippen we zo'n dure trip nog even (+/- $400). Ik kan altijd nog gaan op de terug weg..
Om een wat rustiger strand te vinden rijden we een uur verder naar de plaats Bowen. Een ontzettend mooi strand, Horse Shoe Bay. Heerlijk rustig.

Aangekomen in Cairns. Een druk bezochte stad, zeer bekend voor toeristen vanwege de Great Barrier Reef en omliggende eilanden.
Op de Night Market is het net alsof ik Thailand binnen loop. Vol met Aziaten, food courts, massage mogelijkheden en alle hebbedingen die je in Bangkok kunt kopen.
Er is een strand, maar zwemmen is verboden vanwege de krokodillen en kwallen die hier nogal veel schijnen te zijn! Er is wel een mooie lagoon aan het strand waar je kunt zwemmen en gratis gebruik kunt maken van warme douches. Dat wordt door mij in ieder geval ontzettend gewaardeerd!!

We maken een trip naar Daintree Rain Forest, Mossman Port Douglas en Karunda. Lopen langs en door de mangrove, slingeren aan touw boven een rivier en rijden op een prachtige ocean road.
Ook heb ik een boerderij gevonden waar ik de komende drie maandan zal werken. Het is op een cattle farm in the middle of nowhere, the outback. Koeien, kalfjes, paarden en honden. Ik begin 10 juni, ben erg benieuwd maar heb er zin in.
Nu dus nog even de tijd om Cairns en omstreken te verkennen..
Van de week ging ik snorkelen bij de Great Barrier Reef. Ik dacht dat ik in de zee hemel was beland! Het levende koraal is echt prachtig! Uiteraard vissen in alle kleuren van de regenboog en in de gekste vormen en een enorme zee schildpad liet zich zien. Indrukwekkend hoor. Morgen ga ik verschillende watervallen zien en zondag ga ik nog een dag naar het eiland Fitzroy om te kanoën, snorkelen en zonnen..

Nee, mij hoor je nog steeds niet klagen.

X

• 04 Juni 2014 - 15:55

Dave:

Wat een mooie avonturen! Erg herkenbaar. Geniet ervan! gr. Dave

• 04 Juni 2014 - 17:56

Jocelyn De Boer:

Hey Marloes, ik lees echt met heel veel plezier en belangstelling je reisverslagen. Echt te gek zoals je bezig bent.
    Veel plezier en succes de komende maanden, ik ben benieuw naar de volgende verhalen :-) X

• 04 Juni 2014 - 19:26

Marleen:

Leuk om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen! X

• 04 Juni 2014 - 21:26

Annika: