First destination, Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu First destination, Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu

First destination, Bali

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 April 2013 | Indonesië, Denpasar

Na maandenlange voorbereidingen aan vaccinaties, visums, backpacks etc etc, is alweer 2,5 week geleden mijn reis van een jaar lang begonnen.
Na mijn super geslaagde Country & Western afscheidsfeest, dikke knuffels, zoenen en wat tranen vloog ik op 26 maart via Kuala Lumpur naar Bali. De vlucht was lang maar viel me alles mee ondanks ik maar 1 uurtje heb kunnen slapen. Ik zou door de taxi van Britt d'r hotel worden opgehaald, omdat zij zelf naar school moest kon ze niet mee helaas. Eenmaal weer door de douane heen en mijn eerste stap in de Balinese buitenlucht zie ik Tientallen taxi drivers op elkaar gepropt staan met bordjes van degene die ze moeten ophalen. Nog voor ik de tijd neem om van links naar rechts alle bordjes te gaan lezen hoor ik van een andere kant mijn naam hard geroepen en daar staat m'n lieve vriendin Britt die me als verassing is opkomen halen! Super leuk!
De eerste 3 nachtjes blijf ik bij haar in het hotel in Denpasar om wat te relaxen maar ook om te gaan stappen en om wat dingen te plannen voor de komende weken. De avondjes stappen zijn zeer geslaagd met een hoop lekkere cocktails!
Na 3 nachtjes in Denpasar ga ik voor 2 nachtjes naar Kuta, het meest populairste aan de kust. Het zoeken naar een hostel viel hier nog niet mee aangezien ik ook nog een leek ben in de prijzen van hier en het afdingen. Uiteindelijk vind ik wat en moet het doen met gezelschap van 2 kakkerlakken in mijn kamer. Geloof me, daar wen je wel aan en ik zal nog wel wat viezere kamers tegen gaan komen het komende jaar. Kuta is eigenlijk mega toeristisch. Op straat wordt je overspoelt met mensen die je hun restaurant, club of winkeltje in wilt trekken en het verkeer is hier een grote chaos. Kuta is de plaats van hectiek, strand en uitgaan. Het trekt mij niet erg en en na 2 nachtjes reis ik door naar Ubud.

Ubud staat bekend als creatieve kunst plaats en ligt ongeveer in het midden van Bali. Als eerst ga ik hier naar Sjaki-Tari-Us, een school voor kindjes met o.a. het syndroom van down of een andere beperking. Het project is opgestart door Nederlanders, dus het lijkt me erg leuk om hier een kijkje te nemen. Ik wordt gelijk hartelijk ontvangen door een van de oprichters die wat verteld over de stichting en hij stelt me voor aan 3 nederlandse meiden die daar vrijwilligerswerk doen. Die meiden nemen me later mee naar hun hostel, daar kan ik 2 nachtjes gratis overnachten. Met ze 4en touren we rond op hun scooters. Hier moet je links rijden, dat is ff gek maar went erg snel. We rijden naar de rijstvelden van Ubud, die ontzettend mooi zijn! De volgende ochtend heb ik een paar uur meegelopen met de kindjes van Sjaki-Tari-Us, interessant maar jammer dat je niet hun taal spreekt om beter te kunnen communiceren. In de middag ga ik naar de 'heilige water tempel' samen met een van de meiden. Zeer toeristisch maar leuk om even gezien te hebben. Als we daar nog even over een marktje lopen worden we weer overvallen met ‘verkooppraatjes’ van de vrouwen. Cheap price, yes, sarong, sarong, this for you!, hallo, cheap cheap! Oke one dollar, one dollar for you, cheap price en ga zo nog maar even door. Het is best grappig om te horen en te zien. Als je gewoon doorloopt dringen ze je verder helemaal niks op, maar als je iets te lang naar 1 ding kijkt dan weten gelijk alle vrouwtjes waar je misschien wel geïnteresseerd in bent en komen ze allemaal met het zelfde jurkje in hun handen aan lopen.
De volgende dag neem ik de bus naar Lovina (staat voor Love Indonesia). Dit ligt helemaal in het noorden aan de kust. Ik heb hier de dolphin tour gedaan om 06:00 's morgens, maar jammer genoeg geen dolfijn gezien. Het gebeurt hier namelijk bijna elke ochtend wel dat ze er zijn maar dik keer niet. De volgende morgen bij het ontbijt spreek ik een meisje die net terug is van de tour en die heeft er enorm veel. 'Amazing' vond ze het, en ik baal, haha. Samen met een spanjaard die ik in de bus heb ontmoet ga ik deze middag op de scooter naar de Watervallen in de bergen van Lovina. Omdat we verkeerd zijn gereden komen we uiteindelijk dankzij de locals uit bij andere watervallen dan waar we heen zouden gaan. Maar des te leuker! Het is hier totaal verlaten en dankzij de enorme regenbui van net is alles drijfnat. De weggetjes staan volledig onderwater. Met een jongen genaamd Putu die ons naar de watervallen leidt lopen we op onze slippertjes door de jungle. De paden zijn onzichtbaar dus we lopen door de modder en grote plassen. Er is hier werkelijk niemand dus veel leuker dan de toeristische watervallen. Ik slaap in Lovina in een mooie bungalow met het strand in mijn voortuin, heerlijk!

Jawel, zoals ik wel vaker te laat ben heb ik vanochtend ook mijn bus terug naar Denpasar gemist die alleen om 09:00uur gaat. De enige mogelijkheid is om nu met de bemo bus te gaan. Deze rijden gemiddeld 40/50 km per uur en hierin waggel je door alle hobbels van de ene naar de andere kant tot je met je neus tussen de kippen zit die je buurman in de bus heeft meegenomen. Ondanks dat ik nu de hele dag kwijt ben, en anders maar 3 uur is het ook wel weer een grappige belevenis zo tussen de locals en hun kippen.
De dag hierna (zaterdag) ga ik met Britt en nog wat naar Uluwatu. Het plaatsje helemaal in het zuiden waar zich de pro surfers bevinden. En niets is minder waar! Na een heleboel smalle trappen tussen de rotsen naar beneden te hebben gelopen komen we aan op een van de mooiste stranden van heel Bali. Op zondag heb ik gesurft met nog een meisje die ik al heb leren kennen. Dankzij de lessen van 2 jaar geleden op Fuerteventura ging het nu onwijs goed en heb ik na de break alleen maar gestaan, super tof!

Maandag ben ik naar de Gili eilanden gevaren. Ik begon met 2 nachtjes op Gili Trawangan, het party island. Op de boot ontmoette ik een jongen (Niek) uit Ijmuiden en ben daar mee opgetrokken. Na een paar uur strand en een enorme kwallenbeet in me enkel brak de hel los en heeft het 4uur lang keihard geregend. Dat mocht de pret niet drukken want zo heb ik Niek even met 5-1 kunnen verslaan met wat potjes pesten. Ook werden we lekker bezig gehouden door een local die een hoop moppen vertelden en vader Jacob voor ons zong. De volgende dag huren we fietsen en rijden het eiland rond. We komen op plekken waarvan je niet had gedacht dat die op zo'n party island zouden zijn. Het is nog net geen armoede maar er zit een heel groot verschil tussen het ene rieten hutje en het nieuw gebouwde resort ernaast. Die avond eet ik super lekkere kipsate met rijst en groenten voor wel omgerekend €1,96.
Op dag 3 van de Gili's neem ik de boot naar Gili Meno. Hier een rondje om het eiland gelopen en lekker genoten van het mooie weer, water, zand en m'n boek. Later die dag neem ik de boot door naar het laatste Gili eiland, Gili Air. Hier blijf ik nog een nachtje slapen. Op de boot spreek ik met een jongen uit Jakarta die een vriend gaat opzoeken op Gili Air. Hij spreekt de taal en biedt aan me te helpen met het vinden van een goedkope bungalow. Dit is hem meer dan gelukt want dit is de mooiste bungalow die ik in de afgelopen 2,5 week heb gehad. Het is begin van de avond en het laatste wat ik heb gegeten was mijn lunch. Als ik besluit te gaan pinnen kom ik er achter dat ze hier alleen MasterCard en Visa accepteren en laat ik nou net mijn creditcard in het hotel in Denpasar hebben laten liggen. Ik heb nog precies genoeg om mijn bungalow te betalen en om iets heeel goedkoops te eten. Ik heb omgerekend nog maar €1,60 over maar heb ook een fles water nodig. Ik loop nog wat luxere resorts af om te kijken of ze daar toevallig Meastro accepteren maar helaas. De jongen achter de balie heeft met me te doen en biedt me al wat geld aan maar dat sla ik af. Als hij daarna aanblijft dringen om zijn eten te nemen wat hij net heeft gehaald neem ik het toch maar aan. Nu kan ik gelukkig nog een fles water kopen. De volgede dag gaat mijn boot weer terug naar Bali, Padang Bai. Vanavond ga ik met Britt en haar studiegenoten naar een pool party voor hun afsluiting van het studeren op Bali.

Zaterdag vliegen we al naar Thailand, Phuket. Vanaf hier gaan we eerst 4 nachten naar Koh Phi Phi, het eiland waar zich de film 'The Beach' met Leonardo Dicaprio afspeelt. Waarna gevolgd door een nachtje in de plaats Krabi.

Dit was Bali, het land van het rijden als gekken. Minstens 60% van het verkeer vervoert zich hier op de scooter. Op de scooter kan sowieso werkelijk alles! Borstvoeding geven, een lantaarnpaal vervoeren, met ze 5en erop, het maakt niet uit, de Balinezen maker er geen probleem van!
Bali het land van de altijd vriendelijk lachende locals als je voorbij loopt of rijdt. Het land van de katten met een een heel kort gekronkelt straartje. Het land van de mooie rijstvelden, de eeuwige offers die 10 keer per dag worden neer gelegd en niet te vergeten het land van de nasi goreng!

  • 11 April 2013 - 13:13

    Koen:

    Leuk om te lezen Marloes :-)
    Groeten aan Leonardo!
    Liefs, Koen

  • 11 April 2013 - 13:18

    Dave:

    Hi Marloes,
    Wat een verhaal! Begint spontaan te kriebelen! Ben benieuwd wat jullie van Thailand vinden? Geniet ervan! X

  • 11 April 2013 - 13:39

    Lott..:

    Liefie!!

    Wat een fantastisch verhaal alweer

  • 11 April 2013 - 13:42

    Lott..:

    (Vervolg

  • 11 April 2013 - 13:53

    Meliss:

    Wat een leuk verhaal! Ben nu alweer benieuwd naar je volgende avonturen!
    Veel plezier schatje en geniet nog van je dagen samen met Britt! Xx

  • 11 April 2013 - 14:35

    Sannes:

    Leuk Loessie...:-) N-joy!
    En ik heb je niet voor niks een losse euro gegeven...bedenk goed...wat je met je laatste euro doet :-)

  • 11 April 2013 - 15:55

    Pascale Zwemmer:

    Hee Marloes!

    Eindelijk is je reis begonnen! En je hebt nu al ontzettend veel meegemaakt. Moet je nagaan wat je over jaar wel niet aan ervaringen rijker bent geworden. Er zal veel op je af komen, maar geniet van ieder moment! Over ruim 3 weken ga ik weer naar huis na 8 maanden te hebben gereist. Een top ervaring! Geniet meid! En als je nog vragen hebt over Australië, I'm Here!

    Liefs Pascale

  • 11 April 2013 - 17:03

    Danielle :

    je heb goed je best gedaan met schrijven wij hebben ervan genoten dank je wel ik wacht met spanning af naar het volgende bericht maak plezier en geniet veel liefs van ons Simon & Danielle

  • 11 April 2013 - 21:17

    RIETJE JONG:

    lIEVE MARLOES
    WAT LEUK OM JE ZO TE VOLGEN,JE BENT NET WEG EN AL ZOVEEL MEE GEMAAKT,IK GENIET ONTZENTEND VAN WAT JE ALLEMAAL SCHRYFT
    IK KYK UIT NAAR JE VOLGENDE BELEVENIS.
    FYN DAT JE ZO;N LEUK AFSCHEIDSFEEST HEB GEHAD.
    MARLOES ALS JE TYD HEB KAN JE ME NOG EVEN DE NAAM VAN DIE KAPSTER GEVEN DIE JY ME HEB AANBEVOLEN,TUT IS HET PAPIER KWYT,WAT JE ME GEGEVEN HAD.
    LIEVE SCHAT VEEL PLEZIER EN LIEFS VAN RIETJEÍK MIS JE NOU AL.

  • 11 April 2013 - 23:26

    Dora:

    Goh Marloes wat komt mij dit weer bekend voor. Vooral dat offeren! 3 nachten hebben wij dit volgehouden in een dorpje midden op Bali genaamd Kekeran. De hele nacht werd er geofferd en dat allemaal met een microfoon. "s-nachts onze koffer ingepakt en de volgende morgen vertrokken naar Ubud wat een rust! Leuk om dit allemaal te lezen. Veel plezier en goede reis naar thailand. liefs Dora.

  • 12 April 2013 - 00:11

    Hinke :

    Hoi Marloes, wat een mooi verhaal, geniet ervan, neem alles goed in je op en het ga je goed. Ik herken ook heel veel van wat je beschrijft in Indonesië, groet Hinke

  • 12 April 2013 - 04:07

    Michiel:

    Leuk verhaal! Vooral heel dapper en stoer wat je allemaal doet.
    Tot over een maandje in Thailand.

    Groetjes Michiel en Marijn

  • 14 April 2013 - 22:37

    Jan:

    Hé Marloes,
    Wat een avonturen al in het begin van je reis. leuk om te lezen. Ben al nieuwsgierig naar je volgend everhaal.
    groetjes en liefs.
    Annie en Jan

  • 17 April 2013 - 09:01

    Marjo:

    Heerlijk verhaal marloes. Heerlijk om te lezen hoe jij ook onwijs geniet. Ga zo door met genieten. Dikke kus ook voor britt natuurlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Denpasar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 December 2014

5 weeks in stunning New Zealand

12 November 2014

One year Australia

15 Juli 2014

04 Juni 2014

Een huis op wielen

12 Mei 2014

On The Road Again
Marloes

Actief sinds 24 Jan. 2013
Verslag gelezen: 996
Totaal aantal bezoekers 13143

Voorgaande reizen:

24 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: