- Reisverslag uit Darwin, Australië van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Marloes

15 Juli 2014 | Australië, Darwin

Om verder te gaan waar ik in mijn vorige verhaal gebleven was vertel ik jullie over de laatste dagen in Cairns.
Ik maak een dagtrip naar 5 verschillende watervallen, regenwouden en de tafel landen van Atherton. Ik vind het erg interessant om er over na te denken en om te zien hoe de natuur zo levend is. Alles is op elkaar afgestemd en het gaat allemaal automatisch,..vanzelf. Hoe het water vanuit de bergen met een stroming zich een weg vormt tussen de rotsen door, doet me denken aan de stroomversnelling in het binnen zwembad.
Het is meant to be om de hele dag te regen, want ja het is tenslotte een regenwoud. Moeder natuur zorgt hier goed voor haar bomen en planten, hoewel het op de boerderij waar ik ga werken al twee jaar niet heeft geregend..
Ik stuur mijn gewonnen Ipad naar Nederland, aangezien ik al drie keer een bod heb gehad op Marktplaats, en de Ipad ook meer waard is in ons land.
Mijn belasting aangifte in Australië, oftewel Tax Back, geeft ook aardig mee en zo krijg ik heeel wat dollars terug waar ik niet op had gerekend! Altijd fijn $$$
De laatste dag breng ik door op het eiland Fitzroy. Nog ver van de Great Barrier Reef, maar des al niet te min erg mooi en relaxend.
Om wat te zeggen over de kangaroo's en koala's. De kangaroo en walibi zie je bijna overal. 50% levendig en springend in de wei en 50% dood langs de weg. Voor de Australiërs is het niets bijzonders, er zijn er eigenlijk veel te veel van. Daarom niets boven een stuk kangaroo vlees. Onbewust heb ik het eerlijk gezegd nog niet gehad.
Koala's daarin tegen zie je een heel stuk minder. Ze leven hoog in de bomen en zitten het meest van de tijd stil. Ik heb twee opvang tehuizen/ ziekenhuizen bezocht, en die maken zich eigenlijk grote zorgen om de koala. Chlamydia komt veel voor, en ook stress waaraan ze makkelijk dood gaan. In de dierentuinen kun je met ze knuffelen wat ik maar al te graag zou willen doen, maar ik heb het niet zo op dierentuinen zelf.

In 13 uur rij ik van Cairns naar de boerderij. Na 8 uur stop ik in de plaats Hughenden waar ik de nacht door breng voor $10 op een caravan park. In de laatste zon minuten geniet ik van een glaasje wijn en mijn boek.
Recht voor m'n neus gebeurde nog een ongeluk vandaag. Een auto met open achterbak + boottrailer knalde op de zij/achterkant van een grote camper die wou afslaan maar op mij wachtte. Het was aan de andere kant van de weg en ik kon er gelukkig net langs. In de open achterbak zag ik twee honden over de kop vliegen en later van schrik wegrennen. De auto schoot door en kwam tot stilstand tegen een grote pijp kon ik in mijn achteruitkijk spiegel zien. Ik zelf kon daar niet zo stoppen op de snelweg, maar de auto's achter me zag ik nog net kunnen afslaan op stuk vluchtstrook. Er was in ieder geval gelijk hulp voor ze, en ik reed met een beetje kippenvel verder..
De volgende morgen ren ik de stijfheid uit m'n lijf van het autorijden er eerst even uit met een rondje door het dorp voordat ik de laatste 500km rij.
Aangekomen op de boerderij weet ik nog niet wat mij te wachten staat. 45 km vanaf het dorp en de supermarkt. Een enorm! hoeveelheid grond met daarop onder andere een splinternieuw huis met zwembad. Om het verhaal op de farm een beetje kort te maken, mijn plicht bestond uit 95% schoonmaken en 5% andere dingen doen, zoals koken voor de werkers als ze er waren, en de bomen sproeiers aanzetten. Niks geen contact met de dieren dus, ik heb kalfjes slechts een keer gezien. Het schoonmaken moest op een super intense manier, het huis leek wel een paleis! Ik heb de buitentegels om het huis op handen en knieën moeten schrobben, waardoor een lampje in mijn hoofd heel hard ging gloeien en zei, dit is niet wat ik wil doen! Ik heb slechts vijf dagen gewerkt en ben toen vertrokken, aju!

Ik reis verder van Cloncurry naar Darwin. In twee dagen tijd passeer ik al 12 doodgereden koeien langs de weg, en wow wat stinkt dat!! Als het 's avonds koeler wordt gaan ze liggen op het warme asfalt, waardoor je ja, inderdaad wordt aangereden..
Een kangoeroe langer als de voorkant van m'n bus lag midden op mijn weghelft, waarschijnlijk net 10 minuten daarvoor doodgereden en dus nog originele vormen.. Van de andere kant komen drie auto's achter elkaar dus ik kan er niet om heen en moet er echt over heen... Fack, zei ik en je kunt je wel voorstellen wat voor gezicht ik trok.
Verder nog een overstekende slang, die net op tijd stopte en anders ook plat was..
Na 2 dagen rijden ben ik bijna in Darwin, maar eerst neem ik nog een duik in de hot springs in Mataranka en Katherine.
Heerlijk water met een witte zandbodem, midden in de jungle, omringd door palmbonen, en ja, afgeschermd voor krokodillen.

Darwin is leuk! Een van de leukste plaatsen waar ik tot nu toe ben geweest.
De main area is knus en gezellig. Het is nu hoogseizoen en de sfeer is erg goed.
Samen met vier anderen, één Nederlander, Australiër en twee Duitse heb ik week kamperen georganiseerd naar Kakadu National Park en Arnhem Land. Kakadu is het grootste en bekendste Nationale Park van Australië. Arnhem Land is Aboriginal land. Pas sinds kort is er toegang voor toeristen We huren een 4 Wheel Drive want de wegen zijn niet haalbaar voor mijn camper.
Op dag 1 van de trip gaan we eerst de Spectacular Jumping Crocs Tour doen. Om dat even voor jullie te vertalen, het is een boot tour waarbij enorm grote krokodillen in de Adelaide River gevoerd worden met een lap vlees, maar daar moeten ze eerst een aantal keer voor springen om het te verdienen. Een beetje toeristisch ja, maar toch tof om die monsters/ dinosaurussen van zo dichtbij in de vrije natuur te zien, en jezus wat zijn ze groot!
We rijden door het park in, tot aan het uiterste noord oost punt waar we een wandeltocht doen onderleiding van een Aboriginal die de meest interessante verhalen kan vertellen, zeer boeiend! Over de rotsen lopen we verder omhoog om met een enorm! uitzicht over Arnhem Land de zon daar onder te zien gaan.
We rijden terug naar de camp ground waar we eerder al een tent hebben opgezet.
Muggen zijn hier zeker de baas. Zodra de zon onder is komen zij meer dan tot levend om iedereen z'n bloed te drinken. Binnen 5 seconden zat de auto vol met 30 muggen.
Rond om het kampvuur eten we pasta en drinken we wijn om te proosten op het einde van onze eerste dag.
De volgende dag rijden we naar Jim Jim waterfalls een paar honderd km verder op. Op de campground 16 km voor de waterval zetten we ons tentje weer op voordat we beginnen aan de hobbelige rit. Een uber smal weggetje vol met keien leidt ons naar de parkeerplaats waar vandaan we nog een km moeten klimmen over bergen en enorme rotsen voordat we echt in het paradijs zijn. Het is dry season dus de waterval is niet al te groot, maar het meer is prachtig en omringd door een mooi wit zand strand waar we de hele dag doorbrengen. Ook hier brengen we de avond weer door rondom het kampvuur waar we boven koken.
De laatste dag in Kakadu rijden we naar Gunglom. Ook om hier te komen moet je eerst een heel groot stuk over dirt road (on-geasfalteerde weg) rijden. Weer leidt het ons naar een prachtig gebied. Na een 500m stijle klim omhoog belanden we opnieuw in de hemel. Zwembaden gevormd door rotsen en een waterval boven op de bergen met een huge uitzicht, echt ongelofelijk wat moeder natuur kan creëren.
Op de terug weg krijgen we een lekke band, en niet een klein beetje ook..
Op ons reserve wiel kunnen we nu slechts 80km/u rijden tot aan de Pine Creek. Gehoopt hadden we dat hier een monteur zou zitten maar helaas. We moeten hier de nacht doorbrengen en de volgende ochtend rijden we naar Katherine waar we een nieuwe band laten plaatsen. Nu op naar Arnhem Land waar dit weekend een cultureel aboriginal festival zal zijn. 250km dirt road again, een lange rit.
Onderweg komen we al verschillende communities tegen. We gaan jaren terug in de tijd.
Aangekomen in de plaats Bulman. De aboriginals zijn erg vriendelijk en open. Ze zijn blij dat we er zijn voor het festival want er komen niet veel toeristen. We zien de traditionele dansen, didgeridoos en mogen mee eten rondom het kampvuur. De waterbuffalo die 4 uur onder de grond op kolen is gerookt smaakt dan ook best goed!
De kinderen zijn erg in ons geïnteresseerd wat natuurlijk heel leuk is. Kleine meisjes vanaf een jaar of 6 tot oudere vrouwen kunnen hun heupen nog beter gebruiken dan Shakira wat echt ongelofelijk is om te zien.
Twee locals vertellen ons over een mooie zwemplek 5km verder op waar we uiteraard even een kijkje gaan nemen. Crystal clear water, net en wellnes spot zo mooi.
Onderweg zien we tientallen wilde paarden, ezels en waterbuffalos's, echt geweldig om te zien!!
De eerste nacht hier was het volle maan. Als we rond een uur of elf in bed liggen beginnen de dingo's dan ook volop te huilen, bizar!
Ook de wilde paarden hoor je hinniken en voorbij galopperen. Het is zo een heerlijk gevoel van geluk en blijdschap om daar in de tent te slapen echt midden in de wilde natuur.
De aboriginals leven nog precies zoals ze vroeger deden. Ze jagen op vis, schildpadden en vee om aan hun eten te komen. Roken het vlees onder de grond, bakken brood op hete kolen en koken boven het kampvuur.
Dankbaar dat we hier konden komen, rijden we weer terug naar de moderne wereld. Na nog geen 100km hebben we een tweede lekke band en moeten we weer op de reserve band verder, wat best spannend is over de on geasfalteerde wegen met geen extra reserve band anymore. De wegen zijn echt ontzettend hobbelig, vol met stenen en diepe kuilen die je pas op 10m afstand kan zien.
Omdat het zondag is zijn we verplicht in de eerst volgende stad (Katherine) te blijven, om daar op maandag morgen naar de monteur te gaan.
We brengen de dag door bij de hot springs waar ik al eerder ben geweest.
Deze nacht zal de wedstrijd Duitsland-Argentinië zijn, om 04:30 in de morgen Australische tijd. Omdat we twee Duitsers bij ons hebben mag dit natuurlijk niet gemist worden! We ontmoeten een Aussie/Duitser bij de hot springs die ons bij hem thuis uitnodigt om het te kijken. Ook mogen wij op zijn enorme terrein kamperen.
Een leuke laatste dag.

Terug in Darwin ga ik opzoek naar werk voor een paar maanden voordat ik weer verder reis.
I'll keep you posted! X


  • 15 Juli 2014 - 08:34

    Daniëlle:

    Lieve Marloes wat een geweldig verhaal weer wij hebben er van genoten wat zal jij het moeilijk krijgen om hier in ons vlakke land weer te gaan wonen zo op elkaar gepropt en niet dat ruimtelijke daarom geniet van dat alles ik heb het boek Australië op blote voeten gelezen ik heb ervan genoten .
    Lieverd nog heel veel plezier geniet van al je foto's maar regeer er niet meer op facebook omdat ik dan al die mensen die er ook op reageren op mijn mail krijg en dat vind ik niets sorry
    Heel veel liefs van ons Simon en Daniëlle

  • 15 Juli 2014 - 08:40

    Jacqueline:

    Wat een verhaal Marloes,
    We zijn hier al in shock als er een egel of een aangereden spreeuw langs de kant van de weg ligt.
    Ik kan me voorstellen dat je geen trek had om Assepoester te spelen op de boerderij.
    Zal voor je duimen dat je een fijne werkplek krijgt.

    Lieve groet,
    Jac

  • 15 Juli 2014 - 08:51

    Dave:

    Hi Marloes, Wederom een jaloersmakend verhaal! Wat maak je inderdaad een hoop mee! Het klinkt veelal bekend, en nieuw tegelijk! Echt gaaf joh! Blijf genieten!! x Dave

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 December 2014

5 weeks in stunning New Zealand

12 November 2014

One year Australia

15 Juli 2014

04 Juni 2014

Een huis op wielen

12 Mei 2014

On The Road Again
Marloes

Actief sinds 24 Jan. 2013
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 13137

Voorgaande reizen:

24 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: