5 weeks in stunning New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu 5 weeks in stunning New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Marloes Otjes - WaarBenJij.nu

5 weeks in stunning New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Marloes

29 December 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

New Zealand

21 november

Vanochtend vloog ik vanuit Sydney naar Auckland, het noorder eiland van Nieuw Zeeland. Slechts een vlucht van een paar uurtjes. Altijd weer leuk om op een vliegveld te zijn, en het gevoel om straks uiteindelijk naar huis te gaan (over 4 maanden ongeveer) kriebelt wel een klein beetje op dit moment.
Ik wordt opgepikt door een shuttle bus en haal de camper op die we hebben gehuurd voor de komende maand. De camper is een stukje groter dan de mijne, heeft twee dubbele bedden en een keukentje. Ook kun je vrij ruim zitten, met een grote tafel (als een van de bedden is ingevouwen).

Het is pas net 23 november, midden in de nacht en ik ben opnieuw op weg naar het vliegveld om me vader en Dora op te halen. 1 jaar en 8 maanden geleden heb ik ze voor het laatst gezien. Super leuk weer, en al gauw voelt het alsof we elkaar nooit gemist hebben.
We beginnen onze trip en gaan eerst the far north doen, het hele stuk boven Auckland.
Het is ontzettend groen, en nog vrij nat en regenachtig. Wel weer een stuk kouder dan ik gewend ben van Australië. M'n jas en dichte schoenen komen iedere dag van pas, jammer genoeg. Hopelijk komt de zon binnenkort wat vaker te voorschijn, want ook hier is het pas net 't begin van de zomer.
We rijden door de bergen en dwars door de wolken, wat soms het uitzicht wel een klein beetje verpest, maar goed.
We rijden via de westkust omhoog tot aan Cape Reinga, want verder dan hier kun je niet. Op dit punt komen de twee zeeën bij elkaar. De Tasman Sea en de Pacific Ocean. Via de oost kant rijden we terug richting Auckland. We overnachten steeds op prachtige plekken, aan het strand, zo groen, rijk en met enorme uitzichten. Soms met elektriciteit en alle faciliteiten, maar ook soms op een free camping, zo bij een naast een stromende rivier met prachtig helder fris berg water, omringd door fel groene heuvels, bergen en bomen. En zo ook deze rust plaats in Uriti, direct aan het strand. De koude douches hebben we hier wel voor over!
In 6 dagen hebben we het rondje boven Auckland gereden. Het zonnetje komt al al vaker kijken! Lekker :)
We rijden verder van Auckland, zuid nu, naar Matamata. In deze plaats zijn gedeeltes van The Hobbits en Lord Of The Rings opgenomen. Het ziet er dan ook daadwerkelijk zo uit als in de films! Fantasie achtig, groen, en veel bergen. We beklimmen de 153 meter hoge Wairere waterval. Een mooie klim/wandeling!
Op de camping hebben we lekkere hot springs, 38*C heerlijk!
We hebben te vroeg gejuicht voor het lekkere weer, want het regent ook nog vaak genoeg!
We rijden weer richting naar de plaats Rotorua, en camperen aan Lake Okareka waar het ontzettend winderig en koud is. Achter een luw bosje met een prachtig uitzicht op het meer weet ik toch lekker yoga te doen 's ochtends voor het ontbijt.
In Rotorua gaan we naar het park 'Wai O Tapu'. Een actief vulkanisch gebied met tal van modderbaden, heet water bronnen, geisers etc. Heel bijzonder en alles is actief. Het kookt, stoomt en bubbelt er op los!
Verder zuid rijden we naar Lake Taupo, een populair wintersport geb
ied, nog altijd vulkanisch en ook koud... Morgen wordt het warmer 'zeggen ze'.
We hebben de warme ventilator aan, waarvan we nog moesten lachen dat die überhaupt bij de camper inbegrepen zat.. Komt hij toch nog goed van pas!
De weg van Taupo naar Palmerston North is echt waanzinnig! De eerste 50km gaat langs het mooie blauwe meer, en ook de sneeuwtoppen mogen we voor het eerst zien want het is een heldere dag. We komen door allerlei verschillende landschappen. Enorme bergen, allemaal gedeeltelijk bedekt met sneeuw, vulkanen, rotsen, woestijnen, groen, bomen, vlak land noem het maar op, echt heel mooi!
Koeien en schapen komen ze hier in ieder geval niet te kort, die zie je overal! Zo als het gemiddeld aantal koeien in NL 80 is, is het in NZ 350!!
Koud is het wel nog steeds, dus in de stad Palmerston zal ik tòch nieuwe jeans en een warme sjaal moeten kopen. Niet gedacht een koude december maand te krijgen..
Het is nog 180 km naar Wellington. Er zijn een aantal leuke dorpjes onderweg, waaronder Greytown, wat het tegenovergestelde is van hoe het klinkt. Veel leuke koffie cafeetjes en boetiekjes.
Wellington daarentegen is een drukke stad met veel verkeer. Wel een leuke haven, en vast erg gezellig met warm weer! We slenteren een dag door de stad. Gaan met een kabel treintje de bergen in, lopen door de mooie botanic garden, stelen wat rozemarijn uit de kruidentuin, eten soep in het 'tuinhuis' en dineren in een bierbrouwerij. Een leuke dag!
Zondag, 7 december. We nemen de ferry van Wellington naar Picton (het zuidereiland). Een boottocht van 3,5 uur.
Picton is slechts een klein dorp dus we rijden direct door naar Nelson. Dwars door de hele vele wijngaarden, een heel mooi landschap!
Aangekomen in Nelson hebben we het geluk nog even een paar uur van de zon op het strand te genieten.
Vanuit Hier besluiten we eerst de westkust te gaan verkennen. 9 van de 10 keer regent het hier, maar mij is aangeraden om me daar door niet te laten wegjagen omdat het schitterend schijnt te zijn!!
We maken onze weg naar Westport, een kust plaats. Dit gebied is bekend om zijn steenkool, wat dan ook best wel te ruiken is.. We maken een hele mooie 2uur durende wandeling langs de kust langs de rotskliffen, gras velden, moerassige rivieren en verborgen strandjes. Het is hier een thuis basis voor een heleboel zeehonden. Op een minuut na missen we een bevalling, maar we kijken nog heel lang naar het pasgeboren baby zee hondje en z'n moeder. Een mooi gezicht! En ook alle andere zeehonden die lekker liggen te luieren of elkaar aan het pesten zijn.
De kust route tussen Westport en Greymouth staat in de top 10 van 's werelds mooiste route's, en mooi is ie zeker!
Ooit eerder gehoord van de famous pancake rocks? Ik niet.. Maar nu weet ik wat het zijn. Miljoenen jaren geleden ontstaan door erosie en verschuivingen, bergen die omhoog komen en door het water en het weer zo gevormd zijn van limestones en modder. Een zeer bijzonder iets!
We hebben geluk(!) want we hebben nog helemaal geen regen gehad tot aan het einde van de dag, maar dan hebben we het mooiste en grootste gedeelte er al op zitten, dus er mag wel wat regen vallen nu.
We kamperen bij Lake Manapuia, in het regenwoud, aan het meer en bij het strand. Om die frisse geur van al het groen iedere dag te snuiven zal nooit wennen denk ik, het ruikt zó lekker! Dit meer is ontstaan uit smeltwater van de gletsjers. We zijn dan ook in het begin van het gletsjer gebied van 't Westland.
Een paar uur zuidelijk rijden, komen wij bij het dorp/ gletsjer Franz Josef. We doen een prachtige wandeltocht naar de gletsjer, wat heel bijzonder is en wat ik niet had willen missen. De Kea papegaai, die leeft rondom gletsjers laat zich ook nog even zien en horen. 30 minuten onder Franz Josef ligt de Fox gletsjer en ook hier doen we de wandeltrack naar de gletsjer.
Nog nooit hebben we een kiwi hier gezien, het symbool van Nieuw Zeeland. Het zijn dan ook wel nachtdieren, maar ik had verwacht er wel eentje tegen te komen.

Wanaka. Een bekend leuk stadje boven Queenstown. We hebben voor de tweede dag op rij een warme zonnige dag, yay! Ondertussen is het hier geen regenwoud meer, we zijn weer een stukje meer naar het binnenland, dat bestaat uit vele prachtige met fel blauw gletsjer water gevulde meren omringd door enorme bergen en/of rotsen. Soms groen, soms kaal, maar mooi anyway!
We doen een wine tasting bij de vineyards waar Michiel en Marijn 1,5 jaar geleden een paar weken hebben gewerkt. Een hele mooie locatie! Na z'n 7 wijnen geproefd te hebben, een tijdje gekletst en drie wijn flessen rijker rijden we verder zuid naar Queenstown. Erg druk onder de reizigers, maar zeer gezellig!
Hier wil ik gaan parachute springen, oftewel 'skydiven'. Een van de mooiste locatie's qua uitzicht van de hele wereld, schijnt. Nou het was echt super vet!! Ik sprong van 12000ft, dat is bijna 4 Km. Wat een adrenaline! Het idee om uit een vliegtuig te springen.... De vrije val van 45 seconden is het leukste. Je valt uit het vliegtuig en je voelt helemaal niks, je valt gewoon en geniet. Van het gevoel en van het uitzicht. Van mij had die val wel minuten mogen duren. Er was een strak blauwe lucht, op 12000ft is het ongeveer 12 graden onder 0. Ik voelde wel wat kou in m'n gezicht, maar dat vergeet je gauw. Ik vlieg boven de bergen, zie de sneeuwtoppen, gletsjers, het fel blauwe meer, het gif groene gras, en dan gaat de parachute uit. Me benen knelden in de riemen, dat deed best pijn maar ik bleef maar lachen, wat onwijs gaaf! Ik weet niet hoelang we nog hebben rond gevlogen/ gehangen, tot de soepele landing. Ik kan alleen maar lachen van geluk.

Er zijn alweer ruim drie weken Nieuw Zeeland voorbij! Nog twee te gaan!
Van Queenstown rijden we naar Manipouri. Hier spreek ik weer af met Corine en Amit (ontmoet in India en later twee keer in Australië). Zo leuk om elkaar steeds weer te zien op andere plekken!
De volgende dag rijden we de onwijs mooie route naar Milford Sound, oftewel Fiordenland. De weg staat in de werelderfgoedlijst, welverdiend want het is heel mooi. Halverwege stoppen we op een mooie plek, en lopen Dora en ik ruim een kilometer over grote rotsen en losliggende stenen de berg op om verderop bij de sneeuw te kunnen komen. Het leek wat makkelijker en dichterbij dan ik dacht, maar toch leuk om op sneeuw te lopen midden in de zomer.
Terug in Manapouri, vanaf hier gaan we weer zuidwaarts naar Invercargill en naar Bluff, aan de zuidkust. Er is hier weinig te beleven eerlijk gezegd. In een klein boeren dorpje genaamd Edendale zit het tulpen bollen bedrijf Triflor. Hier wilt me vader natuurlijk een kijkje nemen, en ook Frank de Jong werkt hier.
Later rijden we via de Catlins, een Nationaal park langs de zuidkust weer rustig omhoog. Het regent pijpenstelen dus er is weinig aan.
Dunedin is een vrij grote stad aan de zuid oost kust. In de Otago Peninsula- een grote baai, mooi gebied, zien we de enorme albatros vogels. Het zijn eigenlijk reuze zeemeeuwen en kunnen wel 3 meter breed zijn met hun vleugels weidt.
'S avonds na zonsondergang wachten we op de kleine schattige blue pinguïns die aan wal komen. Wat een leuk gezicht! Ze dartelen uit het water en zoeken meteen hun holletje en/of baby pinguïns op. Heel leuk om te zien zo in het wild.
Het weer is weer lekker gelukkig! In Timaru, een best leuk stadje hebben we een relax dagje op het strand.
Met kerst zijn we in Akaroa, de Peninsula onder Christchurch. Een gezellig Frans dorpje aan het mooie water. Het is bijna 30 graden. Heel veel kerst gevoel hebben we niet, maar het is toch erg gezellig, en met onze kerst mutsen komen we nog een beetje in de sfeer :).
Wat in Nederland tweede kerst dag is, is in NZ boxing day. Oftewel, shopping day. Alle winkels hebben grote uitverkoop en eigenlijk is het een grote chaos qua drukte.
In het centrum van Christchurch is nog genoeg te zien van de aardbevingen die hier een aantal jaren geleden zijn geweest. Best een puinhoop. Veel aan het renoveren, overal kranen, hekken en puin. Naar mijn idee is het een zeer traag herstel project...
In de mooie plaats Kaikoura, 2,5 uur boven Christchurch gaan we walvissen spotten in de grote oceaan. Om 6 uur s ochtends op, want onze tour van gistermiddag is gecanceld wegens te ruige zee. We krijgen twee keer een walvis te zien van aardig dichtbij. Het is de 'sperm whale' oftewel de potvis. Ze worden ongeveer 18m lang, net zo groot als de boot waar we opzitten. Ik vind het maar een bijzonder idee, de grootste dieren op aarde.
We keren terug naar Christchurch. Morgen vliegen pap en Door terug naar het koude Nederland, en ik ga lekker naar het warme Australië, waar ik direct door ga naar een drie daags festival in Byron Bay. Feestend het nieuwe jaar weer in :)
Een hele leuke vijf weken gehad in dit ongelofelijk verassend mooie land, ik wist niet dat ik het zo mooi zou vonden! Net als alle andere landen waar ik afgelopen twee jaar ben geweest, is ook Nieuw Zeeland zeker een aanrader!!

Aju xo

• 29 December 2014 - 08:34

Daniëlle :

Hoi Marloes ik had je digitale kerstkaart gestuurd maar niets van je gehoord.
    Wat een geweldige reis weer en leuke foto,s .
    Wij wensen je een goed einde en een mooi nieuw begin.
    Veel liefs van ons Simon en Daniëlle

• 29 December 2014 - 09:00

Aunt Nelly:

Wat een mooi reisverslag! Een hele goede reis alledrie! Marloes een hele fijne jaarwisseling!

• 29 December 2014 - 11:19

Jocelyn De Boer:

Hey Marloes wat weer een prachtig verhaal! Ik vind het zo leuk om over mijn geboorteland te lezen en het begint steeds meer te kriebelen om weer eens terug te gaan. Heel veel plezier met oud op nieuw in Australië. Groetjes Jocelyn

• 30 December 2014 - 20:21

Aaf:

Hoi Marloes, Ik moet altijd ff de tijd nemen om je reisverslag te lezen maar ik vond het oh zo leuk om te lezen dat je met je vader en zijn vriendin hebt gereisd, erg leuk, bijzondere avonturen en dat parachute springen lijkt mij ook zo super gaaf om mee te maken, stoer hoor,
    nou wijfie ik wens je een heel voorspoedig 2015 toe !!